Jag har läst oääändligt(ok, typ 12…) antal böcker om detta. Jag har gått på föreläsningar, lyssnat på intervjuer och antal podcastavsnitt skall vi inte ens diskutera. Det är många, helt enkelt.

Ett vanligt uttryck för mål är att de skall vara SMART. Japp, det är en förkortning.
S = SPECIFIKT, tydligt, konkret. Exempel: ”Läs en bok om självutveckling”
M = MÄTBART, något du kan mäta och därmed bocka av när det är avklarat. Exempel: ”Spring 1mil på under en timme”
A = ACCEPTERAT. Dvs något som inte bara är tomma ord, utan något du faktiskt vill göra.
R = REALISTISKT, möjligt. Absolut, mål skall vara utmanande, men det skall vara rimligt. Tex så är ”Jag vill bli prinsessa i Sverige.” kanske något orealistiskt, om jag inte planerar att gifta in mig i kungafamiljen.
T = TIDSSATT, du skall sätta en deadline. Detta hjälper dig att planera in eventuella delmål och rutiner i din vardag som tar dig närmare målet. Utan detta så blir ditt mål lätt ”Någon gång”, och därmed något som aldrig blir av.

Varför tar jag upp detta då? Jo, för att jag satte mig nyligen och började skriva ner mål jag har, både kortsiktiga och långsiktiga. Och jag är ganska rutinerad när det kommer till denna procedur, så jag vet att ”må bra” är ett värdelöst mål, för det är inte något du kan checka av på samma sätt som ”fotografera ett bröllop utomlands”(check, länk). Men jag har insett en sak, som sätter käppar i hjulet för denna procedur. Jag kom till insikt om detta senast idag, när min pt frågade mig vad jag hade för mål med träningen i nuläget. Mitt svar, som jag står fast vid, löd ”Jag kan absolut ange mina mål i vikter. Vikt på mig själv, vikter på hur mycket jag ska ta i knäböj, marklyft och bänkpress. Jag vet precis vilka vikter jag siktar mot. Men dessa vikter spelar ingen som helst roll om jag känner mig stark. Om jag känner mig stark, så struntar jag i vad som står på vågen. Om jag känner mig stark, så kommer jag att må bättre och tycka träningen är roligare än om jag checkar av något på en lista.”

Det är en ganska skön insikt, men också ganska jobbig. Jobbig, för att det gör att mina yttersta mål blir vaga. Mål som ”må bra” och ”var glad” blir PRECIS vad jag söker. Alla konkreta mål, tex ”bestig ett berg” följs av ett ”om inte…”. Jag har inget intresse av att bestiga ett berg, om resan är värdelös. Då hänger jag hellre med familjen. Jag gissar att det är en ganska vuxen insikt, att det yttersta man strävar efter är lycka i vardagen.

Hur gör man då med denna typen av mål? Jo, man konkretiserar dem. Man bryter ner dem till små rutiner, som driver en mot det tillstånd man vill vara i. Och jag som är ett fan av att skriva listor för allt jag skall göra, fyller på dessa med små små rutiner som skall göras dagligen. Exempel? Självklart, en bloggpost måste ju sätta prestationsångest hos er läsare.

x Five minute journal(länk) – En bok jag verkligen kan rekommendera att ha brevid sängen. Den blir ännu bättre om ni faktiskt skriver i den. Ett tips är att, likt mig, ha med den i er dagliga rutin.
x Ring *person*. I denna lista placerar jag vänner och närstående. Jag är alldeles för dålig på att ringa människor runt mig, och veckorna flyger förbi. Därför försöker jag hjälpa mig att komma ihåg att ringa t ex farmor, eftersom jag vet att tre veckor för mig går galet fort för mig, och väldigt långsamt för henne.
x Logga frukost, lunch, middag. Att logga min mat gör att jag blir mer noggrann med vad jag äter och att jag äter nyttigare.
x Vik tvätt. Man inser att man blivit vuxen när man mår bra av ett städat hem.

Dessa är små saker som kan vara med i min dagliga rutin. Alla saker som bidrar till att jag hamnar i ”må bra”. Jag vet inte om det jag gör är rätt, men vad gör det om 100år, som de säger.

SMART mål bröllopsfotograf
Ett ganska bra exempel på ett SMART mål jag uppnått: Mitt foto på omslaget av en bröllopstidning. 

Bröllopsfotograf UddevallaEtt sämre exempel på ett SMART mål, men något jag tänker på och njuter av varje vecka:
Ha riktigt jävla kul på ett bröllop. Denna upplevelse klår vilket omslagsfoto som helst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *